روش های تشخیص لوله فولادی بدون درز

امتیاز دهید

دو شکل اصلی لوله های فولادی رایج وجود دارد، لوله های فولادی جوش داده شده و لوله های فولادی بدون درز. از آنجایی که هزینه لوله فولادی جوش داده شده به طور قابل توجهی کمتر از لوله فولادی بدون درز است، برخی از کسب و کارها به منظور کسب منافع اقتصادی بیشتر، لوله فولادی جوش داده شده را فرآوری کرده و به عنوان لوله فولادی بدون درز برای فروش وارد بازار می کنند. سردرگمی در بازار از ظاهر پردازش لوله فولادی جوش داده شده را نمی توان به طور موثر شناسایی کرد، یک بار در فرآیند ساخت و ساز، باید از لوله فولادی بدون درز استفاده شود، اما استفاده از لوله فولادی جوش داده شده، منجر به نشت گاز یا مایع می شود، موارد جدی نیز مستعد ابتلا به انفجار، بنابراین شما باید لوله فولادی جوش داده شده و لوله فولادی بدون درز را شناسایی کنید تا از کیفیت پروژه اطمینان حاصل کنید. لوله فولادی بدون درز برای ساخت لوله های سیلندری در سایزها و اندازه های مختلف، میل کروم، لوله کروم  و غیره استفاده می شود. روش های تشخیص لوله فولادی بدون درز در ادامه مقاله بیان شده است.

انواع لوله فولادی

لوله فولادی جوش داده شده به طور کلی نوار فولادی یا صفحه فولادی است که تحت تأثیر نیروهای خارجی قرار می گیرد، به طوری که به صورت گرد یا مربع شکل می گیرد و سپس درزهای سطحی جوش داده می شود تا یک لوله فولادی جوش داده شده را تشکیل دهد. فرآیندهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از جوشکاری قوس الکتریکی، فرکانس بالا یا فرکانس پایین، نورد سرد و غیره، اما استفاده از این فرآیندها برای جوشکاری منجر به تولید لوله های فولادی با درزهای جوشی می شود.

در حال حاضر، با توجه به شکل درز جوش را می توان به درز مستقیم و لوله فولادی جوش مارپیچی تقسیم کرد، اما روند استفاده شده توسط این دو متفاوت است. لوله فولادی اسپیرال با استفاده از جوش زیرپودری جوشکاری می شود و این روش جوشکاری دارای مزایای بازده جوش بالا و گرد و غبار کمتر است. برای جوشکاری با فرکانس بالا یا فرکانس پایین، عمدتا بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی، با توجه به بار جریان متناوب در هادی در مجاورت و اثر توربو حرارتی، قادر به دستیابی به فولاد در لبه جوش رخ می دهد. به حالت مذاب می رسد و در نهایت جوشکاری را کامل می کند.
لوله فولادی بدون درز عمدتاً از بیلت ها یا شمش های جامد ساخته می شود که برای ایجاد لوله سوراخ سوراخ شده و با نورد گرم، نورد سرد، کشش سرد و غیره پردازش می شود و به دنبال آن لوله فولادی بدون درز تشکیل می شود. از آنجایی که لوله فولادی بدون درز دارای سطح مقطع توخالی است، از این مقطع توخالی می توان به عنوان مجرای انتقال سیالات استفاده کرد.
از آنجایی که استحکام کششی مواد فلزی لوله فولادی بدون درز بیشتر است، بنابراین مقاومت آن در برابر آسیب قوی تر است، و دارای یک کانال توخالی است، بنابراین می تواند به طور موثر مایعات را حمل کند، ظرفیت حمل و نقل آن قوی است، بنابراین مقاومت در برابر خوردگی لوله فولادی بدون درز است. بالاتر از لوله فولادی جوش داده شده است و سفتی آن نسبتاً زیاد است. بنابراین، هر چه لوله فولادی بدون درز بار بیشتری را تحمل کند، بنابراین می توان از آن به طور گسترده در پروژه هایی با نیازهای ساختمانی بالا استفاده کرد.
سه روش اصلی برای تشخیص لوله فولادی بدون درز از لوله فولادی جوش داده شده وجود دارد.

روش های تشخیص لوله فولادی بدون درز

1. روش متالوگرافی

روش متالوگرافی یکی از روش های اصلی شناسایی لوله فولادی جوشی و لوله فولادی بدون درز است. لوله فولادی جوشی با مقاومت فرکانس بالا مواد جوشی را اضافه نمی کند، بنابراین درز جوش در لوله فولادی تکمیل شده بسیار باریک است، اگر استفاده از سنگ زنی درشت و سپس روش خوردگی برای دیدن درز جوش مشخص نباشد. هنگامی که جوشکاری لوله فولادی جوشی با مقاومت فرکانس بالا تکمیل شد، و نه پس از عملیات حرارتی، منجر به سازماندهی درز جوش می شود و مواد مادر لوله فولادی اساسا متفاوت است، در این زمان، استفاده از روش متالوگرافی می تواند لوله فولادی جوش داده شده و بدون درز را شناسایی کند. لوله فولادی در فرآیند شناسایی دو لوله فولادی، باید طول و عرض جوش را در 40 میلی متر از نمونه، آسیاب خشن، سنگ زنی و پرداخت ریز و غیره برش دهید و سپس آن را در زیر میکروسکوپ متالوگرافی قرار دهید تا مشاهده شود. سازمان، هنگام مشاهده فریت و ویس، مواد مادر و سازمان منطقه جوش، می توانید لوله های فولادی جوش داده شده و بدون درز را به دقت شناسایی کنید.

2. روش خوردگی

در فرآیند استفاده از روش خوردگی برای شناسایی لوله فولادی جوش داده شده و لوله فولادی بدون درز، درز جوش لوله فولادی جوش داده شده باید در مرحله پردازش صیقل داده شود، پولیش باید بتواند پس از اتمام آثار پولیش را ببیند و سپس وجه انتهایی آن پولیش شود. با کاغذ سنباده در محل درز جوش، و سطح انتهایی آن را با محلول الکل اسید نیتریک 5٪ درمان کنید، در صورت وجود درز جوش آشکار، می تواند ثابت کند که این لوله فولادی لوله فولادی جوشی است. و صفحه انتهایی لوله فولادی بدون درز پس از خوردگی تفاوت آشکاری ندارد.
لوله فولادی جوش داده شده توسط جوشکاری فرکانس بالا، نورد سرد و سایر فرآیندها پردازش می شود، بنابراین دارای نکات عملکردی زیر است.

  • اول، عملکرد عایق خوب است. درجه اتلاف حرارت لوله لوله فولادی جوش داده شده نسبتا کوچک است، تنها 25٪، که نه تنها حمل و نقل را تسهیل می کند، بلکه هزینه را نیز کاهش می دهد.
  • دوم، با مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر خوردگی، در فرآیند ساخت و ساز، نیازی به راه اندازی یک ترانشه لوله جداگانه نیست، فقط لوله فولادی را مستقیماً وارد زمین یا زیر آب می کند، در نتیجه مشکلات ساخت و ساز کاهش می یابد.
  • سوم، با مقاومت در برابر ضربه. حتی در محیط با دمای پایین لوله فولادی آسیب نمی بیند، بنابراین عملکرد آن مزایای خاصی دارد.

3. توجه به فرآیند تولید نوع لوله

مطابق با فرآیند شناسایی لوله فولادی جوش داده شده و لوله فولادی بدون درز، با توجه به فرآیند نورد سرد، اکستروژن و سایر فرآیندها، لوله فولادی جوش داده می شود، علاوه بر این، از لوله جوش قوس الکتریکی با فرکانس بالا، فرکانس پایین و مقاومت استفاده می شود. فرآیند لوله جوش برای جوشکاری لوله فولادی، جوشکاری لوله مارپیچ و جوش لوله LSAW را تشکیل می دهد، لوله فولادی گرد، لوله فولادی مربعی، لوله فولادی بیضی، لوله فولادی مثلثی، لوله فولادی شش ضلعی، لوله فولادی الماس شکل، فولاد هشت ضلعی را تشکیل می دهد. لوله لوله فولادی حتی پیچیده تر. به طور خلاصه، استفاده از فرآیندهای مختلف، اشکال مختلف لوله فولادی را تشکیل می دهد، به طوری که لوله فولادی جوش داده شده و لوله فولادی بدون درز را می توان به وضوح شناسایی کرد. با این حال، فرآیند شناسایی لوله های فولادی بدون درز عمدتا مبتنی بر فرآیندهای نورد گرم و نورد سرد است و دو شکل اصلی لوله های فولادی بدون درز وجود دارد که عبارتند از لوله های فولادی بدون درز نورد گرم و لوله های فولادی بدون درز نورد سرد. لوله فولادی بدون درز نورد گرم از فرآیند سوراخ کردن، نورد و غیره تشکیل می شود، به خصوص از قطر و ضخامت زیاد لوله فولادی بدون درز در این فرآیند برای جوشکاری استفاده می شود. لوله سرد کشیده با شمش به صورت سرد شکل می گیرد، استحکام مواد کمتر است، اما ظاهر و سطح کنترل داخلی آن صاف است.

4. طبقه بندی لوله فولادی

استحکام خمشی و پیچشی لوله فولادی جوش داده شده بالاتر است و ظرفیت باربری مناسب تر است، بنابراین به طور کلی در ساخت قطعات مکانیکی استفاده می شود. به عنوان مثال، میله های حفاری نفت، محورهای محرک خودرو، قاب دوچرخه و داربست های فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان از لوله های فولادی جوش داده شده ساخته شده اند. با این حال، لوله فولادی بدون درز را می توان به عنوان خط لوله برای انتقال سیالات استفاده کرد، زیرا دارای سطح مقطع توخالی است و در اطراف نوار بلند فولادی درز وجود ندارد. به عنوان مثال، می توان از آن به عنوان خط لوله برای انتقال نفت، گاز طبیعی، گاز، آب و غیره استفاده کرد. علاوه بر این، مقاومت خمشی لوله فولادی بدون درز نسبتاً کم است، بنابراین به طور کلی به عنوان لوله بخار سوپرهیت برای کم و پایین استفاده می شود. دیگ های فشار متوسط، لوله آب جوش و لوله بخار فوق گرم برای دیگ های لوکوموتیو. به طور خلاصه، از طریق طبقه بندی کاربردها، لوله فولادی جوش داده شده و لوله فولادی بدون درز را می توان به وضوح شناسایی کرد.

در پایان

برای اطمینان از ساخت و ساز با کیفیت بالاتر، باید لوله های فولادی جوشی و بدون درز شناسایی شوند و سپس از لوله فولادی مناسب برای ساخت استفاده شود. در فرآیند شناسایی لوله های فولادی جوشی و بدون درز می توان از روش های متالوگرافی و خوردگی برای بررسی درز جوش با رعایت سازماندهی و درز جوش و در نهایت شناسایی دقیق آنها استفاده کرد. در عین حال می توان آن را با توجه به عملکرد دو نوع لوله فولادی، استفاده و … نیز تشخیص داد و سپس یک لوله فولادی معقول را برای ساخت انتخاب کرد.

ما در آیرون صنعت طیف گسترده ای از  محصولات مختلف میل کروم ، لوله کروم ، لوله سیلندری ، لوله پیستونی ، شافت هارد کروم و شافت معمولی کروم  و تجهیزات دیگر را ارائه می دهیم و ما می توانیم این لوله ها را با سایزها و اندازه های سفارشی برای شما به ارمغان بیاوریم. . شرکت آیرون صنعت ، پیشرو در فروش و تولید انواع لوله های فولادی و لوله سیلندری ، لوله کروم و میل کروم در تهران می باشد. جهت مشاهده و خرید محصولات به سایت https://ironsanat.com مراجعه کرده و در صورت نیاز به مشاوره برای خرید با شماره 66396870-021 تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *