آبکاری کروم سخت

امتیاز دهید

افزایش عمر تجهیزات با آبکاری کروم سخت، شاید کمی غیرقابل باور باشد، اما با دانستن مزایای و ویژگی های منحصر به فردی که کروم سخت دارد، این موضوع برایتان قابل هضم باشد. احتمالا با شنیدن اصطلاحات “آبکاری کروم”، “آبکاری کروم سخت” یا حتی فقط عبارت “کروم” یک سطح فلزی براق را تجسم کنید. آبکاری کروم از آنجایی که جذاب به نظر می رسد و نشان دهنده استحکام و دوام است، در سراسر جهان پر شده است. اما جدای از زیبایی‌شناسی، کروم دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فرد است که در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری ارزش ایجاد می‌کند. در این مقاله به دلایلی که باعث افزایش عمر تجهیزات با کروم سخت میشود، می بپردازیم.

فرآیند آبکاری کروم سخت

فرآیند آبکاری، اعمال یک پوشش فلزی بر روی یک قطعه فلز دیگر (یا سطح رسانا) از طریق رسوب الکتریکی است. آبکاری کروم، آبکاری مس و آبکاری نقره همه انواع خاصی از آبکاری هستند. هر دو آند و کاتد (قسمتی که باید پوشش داده شود) در یک حمام الکترولیتی که محلولی از نمکها، از جمله فلزی که قرار است آبکاری شود، غوطه ور می شوند. یک جریان مستقیم الکتریکی (DC) از محلول عبور می کند و باعث انتقال یون های فلزی به سطح کاتدی می شود. نتیجه یک لایه کاملاً چسبیده از کروم است که عمر قطعات و اجزای شما را افزایش می دهد.

تفاوت کروم تزئینی با هارد کروم

بزرگترین تفاوت بین کروم معمولی یا تزئینی با کروم سخت، ضخامت اعمال شده است. اگرچه هر دو فرآیند مشابه است، اما آبکاری کروم سخت و کروم تزئینی عملکردهای متفاوتی دارند.

  • کروم سخت در کاربردهای صنعتی یا تجاری برای بهبود طول عمر و عملکرد تجهیزات استفاده می‌شود، به‌ویژه تجهیزاتی که استفاده مکرر و سنگین انجام می دهند یا در معرض دما یا آب و هوای شدید قرار می‌گیرند.
  • کروم تزئینی در درجه اول برای جذابیت های زیبایی استفاده می شود. اگرچه مزایای مشابه کروم سخت را دارد، اما بسیار نازک‌تر است و در برابر مصارف سنگین صنعتی یا تجاری مقاومت نمی‌کند و بیشتر در صنعت خودروسازی و خودروهای کلاسیک با سپرها و آینه های کرومی کاربرد دارد.

افزایش عمر تجهیزات با کروم سخت

آبکاری کروم سخت نوعی آبکاری الکتریکی است که برای استفاده به عنوان پوشش سطحی محبوب است. به دلیل سختی، توانایی به حداقل رساندن سایش لغزشی، محافظت در برابر خوردگی و افزایش طول عمر قطعات فلزی بسیار ارزشمند است، می‌توان آن را در بسیاری از کاربردها مانند لوله سیلندری هیدرولیک و پنوماتیک، محورها و روتورهای پمپ، ستون‌ها و بدنه‌های چرخان یافت. در بسیاری از موارد در قطعاتی که به دلیل ضریب اصطکاک پایین آن تماس فلز به فلز بین قطعات متحرک وجود دارد استفاده می شود.

اصطلاحات «کروم صنعتی»، «کروم مهندسی شده» و «کروم سخت» به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و همگی فرآیند مشابهی را توصیف می‌کنند. کروم سخت را می توان از ضخامت 0.012 میلی متر تا 0.635 میلی متر برای طیف گسترده ای از کاربردها اعمال کرد. کروم سخت به عنوان یک فرآیند “سرد” طبقه بندی می شود که در آن دمای عملیاتی 50 تا 65 درجه سانتیگراد تضمین می کند که هیچ آسیبی به خواص فیزیکی یا مکانیکی مواد پایه نمی رسد.

علت محبوبیت هارد کروم

موفقیت آبکاری کروم سخت را می توان به مزایای فراوان و ویژگی های منحصر به فرد این فرآیند نسبت داد. افزایش سختی به تنهایی برای اطمینان از استفاده گسترده به دلیل تعداد مواد سخت و فرآیندهای سخت شدن موجود کافی نیست. این ترکیبی از کیفیت های بهبود یافته است که نتایج قابل توجهی را به آبکاری کروم می دهد، که عبارتند از :

  • افزایش سختی

کروم با رسوب الکتریکی بسیار سخت است، معمولاً 66-70 HRC. از طریق روکش کروم سخت، سختی سطح جزء شما بدون تغییر خواص آن افزایش می یابد.

  • اصطکاک کم

کروم سخت در مقایسه با فولاد ضریب اصطکاک بسیار پایینی دارد. این به یک قطعه اجازه می دهد تا در دمای پایین تری در حین کار کار کند و عمر تجهیزات شما را افزایش دهد.

  • مقاومت در برابر سایش

سختی بالا و خواص اصطکاکی کم کروم سخت، مقاومت عالی در برابر سایش و تماس مکانیکی ایجاد می کند.

  • مقاومت در برابر خوردگی

کروم سخت در برابر اکسیداسیون اتمسفر مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر اکثر عوامل اکسید کننده و کاهنده (به استثنای کلریدها و سایر هالیدها) مقاومت خوبی دارد.

  • لایه سایش قربانی

از آنجایی که رسوبات سخت کروم را می‌توان با بره‌کن‌های شیمیایی، بدون تأثیر مخرب بر مواد پایه، از بین برد، می‌توان قطعه را به‌طور مکرر در هنگام فرسودگی جدا کرد و دوباره آبکاری کرد.

  • نگهداری روان کننده

ویژگی‌های میکروکراک کروم سخت امکان حفظ روغن را فراهم می‌کند که روانکاری قطعات آبکاری شده را بهبود می‌بخشد.

آماده سازی یک قطعه کار

قبل از روکش کروم یک قطعه، کار باید برای چسبندگی ایده آل کروم آماده شود. تمام آثار باقی مانده از کثیفی و ناخالصی های سطحی به صورت دستی و قطعه حذف می شود و برای از بین بردن کثیفی های سنگین چربی زدایی می شود. مرحله بعدی پیش پرداخت است. قطعه کار به اندازه و سطح ثابتی می رسد. این کار یا با کشیدن تسمه سنباده بر روی قطعه تراشکاری یا با آسیاب انجام می شود.

و در نهایت قبل از آبکاری، قطعه کار پوشانده می شود تا اطمینان حاصل شود که فقط قسمت های مورد نظر قطعه کار کروم شده است. این امر از طریق استفاده از نوارها، سپرها و وسایل مخصوص آبکاری که مکانیسم نگهدارنده را تشکیل می دهند، به دست می آید. وسایل ویژه معمولاً برای اشکال و اندازه های بی شماری از اجزای مورد نیاز برای کروم سازی تولید می شوند.

پس از آبکاری، قطعه کار از حمام خارج می‌شود و صیقل داده می‌شود یا آسیاب می‌شود تا به اندازه دقیق نهایی برسد. تقریباً می توان به هر نوع پرداخت مورد نیاز دست یافت، اما به دلیل سختی بسیار زیاد آن باید از سنگ ها، تسمه ها و چرخ های مناسب استفاده کرد. یک قطعه کار توخالی، مانند مرحله سیلندر هیدرولیک، برای حذف باقیمانده کروم روی قطر داخلی، تراش داده می شود. اکثر مغازه های سنگ زنی و سنگ زنی واجد شرایط سنگ زنی یا آسیاب کروم هستند. در صورت نیاز، با فروشگاه کروم محلی خود مشورت کنید.

در آخر

آبکاری کروم سخت به دلیل ترکیبی از خواص و مزایای متعدد که توسط هیچ فرآیند دیگری ایجاد نمی شود، تقریباً برای هر صنعت بزرگی را ارزشمند است و تقریباً یک قرن است که این کار را انجام می شود. مانند هر فرآیند صنعتی، رویه های بهداشتی و ایمنی دقیقی باید در هنگام برخورد با کروم ایجاد شود و استانداردهای زیست محیطی باید به شدت نظارت و رعایت شوند. اما با نگهداری و مراقبت مناسب، مزایای فراوان روکش کروم سخت می تواند برای شما مفید واقع شود و عمر تجهیزات شما را افزایش داده و زمان خرابی ها را کاهش دهد.

ما در آیرون صنعت طیف گسترده ای از  محصولات مختلف میل کروم ، لوله کروم ، لوله سیلندری ، لوله پیستونی ، شافت هارد کروم و شافت معمولی کروم  و تجهیزات دیگر را ارائه می دهیم و ما می توانیم این لوله ها را با سایزها و اندازه های سفارشی برای شما به ارمغان بیاوریم. . شرکت آیرون صنعت ، پیشرو در فروش و تولید انواع لوله های فولادی و لوله سیلندری ، لوله کروم و میل کروم در تهران می باشد. جهت مشاهده و خرید محصولات به سایت https://ironsanat.com مراجعه کرده و در صورت نیاز به مشاوره برای خرید با شماره 66396870-021 تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *